Pageshttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214808197358211&id=1824180469

WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

15 March 2010

ZIARAH KELUARGA DI KG MASJID KENINGAU

-
13.03.2010 (Sabtu)
foto dan teks: Janis abdullah
-
Persatuan keluarga 'Sinakagon Karanaan Liwan' (SAKAG) selesai mengadakan perhimpunan yang ke enam bertempat di Dewan Kg Jaya Baru berhampiran dengan Kampung Tanah Merah Keningau baru-baru ini.
-
Setelah selesai menghadiri perhimpunan SAKAG, saya sempat menziarahi kubur ayahanda saya, Allahyarham Abdullah bin Awang @ Linggawang, yang terletak di Kawasan Masjid Pekan Keningau, berhampiran dengan Kampung Masjid. Kira-kira 20 minit lagi waktu magrib akan masuk. Saya sempat membersih sekeliling kubur tersebut serta menghadiahkan Al-Fatihah walaupun diserang bertubi-tubi oleh nyamuk yang banyak.

Atas: Inilah jemaah solat magrib di masjid pekan Keningau. Masjid inilah juga tempat jenazah ayah saya disolatkan pada tahun 1965.

Atas: Selepas solat magrib, saya sempat membaca Quran secara Talaqi Musyfahah bersama dengan rakan-rakan sejemaah di masjid ini, sementara menanti waktu solat Isyak.

Atas: Inilah rakan sejemaah saya yang turut bertalaqi musyafahah selepas solat magrib.

Atas: Sebahagian dari peserta talaqi musyfahah turut mengambil bahagian.

Atas: Kelihatan ustaz berbaju putih sedang mendengar peserta membaca Quran

Atas: Saya juga sempat menziarahi saudara saya di Kampung Masjid. Foto di atas ini adalah cucu-cucu (kecuali anak buah yang sedang beri isyarat 'peace' dua jari).

Atas: Ini adalah makcik saya, Isteri kepada Allahyarham Abdul Rahman. Umurnya hampir 70 tahun. Abdul Rahman adalah orang yang bertanggung-jawab membuka Kampung Masjid. Beliau meninggal dunia pada tahun 1973 dalam usia 103 tahun.

Atas: Foto kenang-kenangan dengan makcik saya di Kampung Masjid Keningau.

Atas: Inilah kubur arwah ayah saya, Abdullah Dihol bin Linggawang @ Awang, yang terletak di perkarangan masjid pekan Keningau. Ayah saya meninggal pada tahun 1965 dalam usia 55 tahun.
-
Anak angkat ayah saya yang bertapak di Keningau ialah Arwah Cikgu Mohd Yassin (bekas Penyelia Jabatan Pelajaran Keningau) dan Arwah Talib (bekas guru besar di SK Tuarig Toud). Anak-anak angkat ayahanda saya diserahkan kepada Abdul Rahman kerana beliau tidak mempunyai anak pada ketika itu.
-
Allahyarham Abdul Rahman adalah saudara ayah saya yang banyak menyimpan rahsia perjuangan ayah saya termasuklah rahsia pembunuhan ramai tentera Jepun di Tambunan, Keningau dan Beaufort dengan cara mereka tersendiri. Setelah ayahanda saya meninggal dunia, rahsia ini terbongkar. Setiap kali saya berkunjung ke rumah Abdul Rahman di Kg Masjid Keningau, Abdul Rahman akan melinangkan air mata dan menangis melihat saya. Bila saya tanya, beliau menceritakan rahsia itu kepada saya. Apakah rahsia itu? Jawabnya: Strategi membunuh Jepun tanpa menggunakan senjata. Insyaa Allah... akan diceritakan di siri yang lain.
-

No comments:

Post a Comment