Pageshttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214808197358211&id=1824180469

WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

22 August 2009

PANDUAN RINGKAS MENYAMBUT RAMADHAN

-
Menyambut Ramadhan:
.
1. Berdoalah agar Allah swt. memberikan kesihatan agar kita dapat beramal disepanjang Ramadhan.
.
2. Bersyukurlah atas kehadiran Ramadan. Al-Imam Nawawi dalam kitab Adzkarnya berkata, ”Dianjurkan bagi setiap orang yang mendapatkan kebaikan dan diangkat dari dirinya keburukan untuk bersujud kepada Allah sebagai tanda syukur; dan memuji Allah dengan pujian yang sesuai dengan keagungannya.”
.
3. Bergembiralah dengan kedatangan bulan Ramadan. Rasulullah saw. selalu memberikan kabar gembira kepada para shahabat setiap kali datang bulan Ramadan, “Telah datang kepada kalian bulan Ramadan, bulan yang penuh berkah. Allah telah mewajibkan kepada kalian untuk berpuasa. Pada bulan itu Allah membuka pintu-pintu surga dan menutup pintu-pintu neraka.” (HR. Ahmad).
.
4. Rancang kegiatan dibulan Ramadan. Tempoh ramadan sangat singkat sebab itu isi dengan amalan yang boleh membersihkan diri dan mendekatkan diri kepada Allah.
.
5. Bercita-cita mengisi Ramadan dengan ikhlas. Barangsiapa jujur kepada Allah, maka Allah akan membantu serta memudah melaksanakan aktiviti kebaikan. “Tetapi jikalau mereka benar terhadap Allah, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka.” Muhamad (47): 21
.
6. Tambah ilmu ibadah di bulan Ramadan. Wajib bagi setiap mukmin beribadah berlandaskan ilmu. “Tanyakanlah kepada orang-orang yang berilmu jika kamu tiada mengetahui,” Al-Anbiyaa’ ayat 7.
.
7. Bertekad meninggalkan dosa dan tabiat buruk. Bertaubatlah dari segala dosa. Ramadan adalah bulan taubat. “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung.” An-Nur (24): 31
.
8. Hadiri majlis ilmu yang membahas tentang hikmah puasa. Membaca Quran dan mengetahui maknanya.
.
9. Banyak berdakwah di bulan Ramadhan. Buat catatan kecil mengenai keutamaan puasa untuk diagihkan kepada sesiapa saja.
.
10. Menyambut Ramadan dengan taubat nasuha.
.

No comments:

Post a Comment