Pageshttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214808197358211&id=1824180469

WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

23 October 2008

PERJALANAN KU - SIRI 1

Saya dilahirkan pada 10.03.1957 iaitu 52 tahun yang lalu di Kg Pegalan Tambunan, sebuah kampung yang terlalu 'remote' kerana pada ketika itu tiada jalanraya tiada letrik, tiada paip air dan tiada kemudahan lain seperti sekolah. Mujurlah ada bekalan air graviti yang disalurkan sendiri menggunakan bambu panjang yang disambung-sambung. Di sinilah kami hidup beberapa tahun. Sekolah yang terdekat ialah Native Voluntrary School (NVS) Patau iaitu kira-kira 6 batu dari rumah usang kami. Penduduk Kampung Pegalan ini tidak sampai 5 buah rumah. Hidup kais pagi makan pagi.
-
Ibubapa saya peladang dan petani yang serba kurang. Saya mempunyai tiga abang, dua kakak dan seorang adik. Saya anak yang keenam. Ubi kayu, ubi manis, padi sawah, padi bukit semuanya saya telah merasa sebagai makanan harian kami. Ayah dan ibu saya kedua-duanya buta huruf. Kami beradik juga mungkin buta huruf kalau bukan kegigihan ayah saya dan beberapa penduduk Kg Patau mendirikan sekolah bambu. Lebih banyak ponteng dari bersekolah kerana terlalu jauh meredah hutan, mendaki bukit, menuruni lurah dan bergelomang dengan lumpur. Namun perjalanan ke sekolah biasanya pantas kerana kaki ayam mencengkam pada permukaan bukit yang licin. Lagi pun tak mampu beli kasut.
-
Walau pun tinggal dikampung nun jauh di hutan, namun pelbagai usaha kami buat. Kami menternak ayam, itik, kerbau, kuda. Kekadang kami memelihara anak monyet dan beruk sebagai hiburan kami. Ayah saya sendiri yang menangkap anak-anak beruk dan monyet itu kerana ayah saya seorang pemburu yang cekap. Ayah saya juga bergerak pantas dengan menunggangi kudanya bernama 'bintang tunggaring'. Seringkali menang dalam perlumbaan kuda di Tambunan, Keningau dan sesekali ke Api-Api (kini Kota Kinabalu) pada awal tahun 60an. Malu mau cakap di sini tetapi inilah hakikat sebenar mengenai hobi bapa saya dulu.
-
Kami juga menanam kopi dan pisang. Sesekali ke sungai Pegalan menangkap ikan samada menyelam dan memanah atau pun merambat ataupun 'magasak' (mengeringkan sungai dengan mengalihkan saluran sungai). Emmm... memang sedap makan ikan sungai yang dibakar. Buah-buahan seperti langsat, bambangan, salak, rambutan, tarap menjadi makanan segar. Ada yang manis, ada juga yang masam dan kelat tapi bedal saja.
-
Kampung kami tiada surau dan tiada ustaz yang mengajar pelajaran ugama islam. Tak solat, tak puasa kerana tak tahu bila berpuasa dan bila waktu solat kerana tak mampu beli radio. Kami semua tak pernah mengucap dua kalimah syahadah. Bila kami masuk islam pun kami tak tahu. Masuk islam secara tidak disedari. Tiba-tiba jadi pengikut islam. Apa itu halal haram pun tak tahu sehingga saya pernah makan tenggiling. Masa kecil saya bergelumang dengan babi dan anjing. Babi menjadi buruan saya termasuk menangkap anak-anak babi dengan tangan sendiri. Saya pernah digigit anak babi. Hari-hari bergusti dengan anjing kerana anjing-anjing kami sangat taat kepada tuannya.
-
Seawal 1950, ayah saya berusaha membena jalanraya dengan menggunakan cangkul dari kg mangi-Pangi hingga ke Kg Patau. Setelah jalanraya siap, ayah saya mula mengasaskan pembenaan sekolah di Kg Patau Tambunan dengan bantuan penduduk dari pelbagai kampung seperti Kg Patau, Kg Lobou, Kg Babagon, Kg Mahua, Kg Kirokot dan disekitarnya. Dengan menunggangi kuda, beliau berulang-alik berjumpa Residen di Keningau untuk membuka sekolah rendah. Akhirnya pada tahun 1955, sebuah sekolah di Patau telah didirikan dengan nama Native Voluntarary School (NVS) Patau. Dua orang abang saya dan seorang kakak adalah diantara murid pertama memasuki kelas darjah satu. Mereka ke sekolah dengan berjalan kaki hingga 5 batu jaraknya.
-
Akhirnya pada tahun 1955, ayah saya membawa kami berhijrah dari Kg Pegalan ke Kg Patau kerana tak sanggup melihat anak-anaknya berjalan jauh meredah hutan ke sekolah. Di Kg Patau, rumah kami tidak jauh dari NVS Patau sebab itu lima minit sampai ke sekolah. Penghijrahan kami ke Kg Patau mendapat tentangan dari penduduk kampung Patau kerana kononnya kami bukan penduduk asli Patau. Segala tomahan terhadap ayah saya dan keluarga diterima dengan sabar asalkan persekolahan anak-anaknya tidak terganggu. Abang-abang saya semakin membesar di Patau dengan penuh yakin. Untuk menangkis tomahan orang-orang kampung, ayah saya terpaksa merantau mencari ilmu persilatan dan 'ilmu batin' sehinggalah ke Bandung Indonesia. Sekembalinya ayah saya dari Bandung Indonesia, ayah saya membuka gelanggang persilatan yang lebih dikenali dengan 'kuntau' dan diselitkan dengan 'mandung-mandung' (tarian silat). Ayah saya menjadi guru silat yang terkenal di pendalaman sehinggakan mereka yang membenci tidak berani lagi melemparkan tomahan. 'Mandung-mandung' berasal dari perkataan 'bandung' iaitu nama tempat. Tarian silat ini adalah 'bersahaja' sebagai hiburan dikalangan pelajar-pelajar silat yang ditarikan selepas penat berlatih silat. Dengan ilmu silat dan ilmu batin, ayah saya berjaya melatih ribuan anak murid di Pendalaman Sabah dan ratusan juga yang telah memeluk agama islam.
-
Nama glamor ayah saya ialah 'Dihol' (nama asal sebelum masuk islam). Setelah masuk islam, namanya ditukarkan menjadi Abdullah Dihol bin Awang (nama asal Awang ialah Linggawang seorang pengikut Mat Salleh, pahlawan Sabah). Insyaa Allah sejarah dalam cerita ini akan dimuatkan dalam blog baru bertajuk 'Abdullah Dihol bin Awang'. Orang dari Kg Karanaan Ranau, Kg Sosondoton Ranau dan Kg Toboh Ranau menyebut nama ayah saya 'Abidulah' (loghat dusun). Ayah saya memang tidak asing lagi di Kg Karanaan Ranau kerana sememangnya beliau berasal dari kampung itu sedangkan ibu saya berasal dari Kampung Mallapi iaitu diantara Kg Patau dan Kg Pegalan. Asal kedua orang tua saya bukan islam sebab itu di awal tulisan ini saya menyatakan bahawa buruan saya adalah 'babi' dikampung, bukan untuk dimakan tetapi semata-mata menjadi 'target' lembing, 'lastik' dan pisau belati kerana terpengaruh dengan katun & wayang tarzan. Masa budak-budak memangnya nakal kerana menyeksa haiwan seperti babi dan anjing yang kebetulan bertandang ke kawasan rumah kami dan merosakkan landscape halaman kami. Zaman kanak-kanak memang tak tahu erti 'dosa' kerana tiada surau dan tiada ustaz yang membimbing.
-
(bersambung....)

2 comments:

  1. Best cerita ni ustaz. Bila sambungannya lagi?

    Mohd Zaini
    Pelajar Kelas Ustaz Janis

    ReplyDelete
  2. Insya Allah bersambung tak lama lagi. Tengah membena kekuatan memori mengingati peristiwa 40 tahun lalu.

    ReplyDelete