WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
KEPADA PELAJAR YANG MENDUDUKI PEPERIKSAAN SPM & STPM 2016, SELAMAT BERJUANG MOGA-MOGA MEMPEROLEHI KEJAYAAN YANG CEMERLANG.

12 August 2010

BERPUASA DIBULAN RAMADHAN

-
PANDUAN RINGKAS CARA BERPUASA RAMADHAN
-
1.0 Bersahur:
-
Dari Amru al-As r.a., Nabi SAW bersabda, "Perbezaan diantara puasa kami (umat Islam) dan puasa ahli kitab adalah makan sahur (Muslim, 2/770)
-
Dari Anas bin Malik r.a., Nabi SAW bersabda, "Bersahurlah kamu, kerana pada sahur itu ada barakahnya" (Al-Bukhari, 4/1983: Muslim)
-
Dari Abu Said al-Khudri r.a., Nabi SAW bersabda, "Bersahur adalah sesuatu keberkatan. Oleh kerananya, janganlah kamu mengabaikannya walaupun seorang diantara kamu hanya bersahur dengan seteguk air. Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat ke atas orang yang bersahur" (Ahmad, 3/12)
-
2.0 Banyak membaca Al-Qur'an:
-
Dari Ibnu Abbas r.a., "Rasulullah SAW adalah orang yang paling dermawan dan sifat dermawannya itu lebih menonjol pada bulan Ramadan apatah lagi apabila setelah bertemu Jibrail. Biasanya Jibrail menemuinya setiap malam dibulan Ramadan dan mengajaknya untuk bertadarus Al-Qur'an. Sesungguhnya Rasulullah lebih pemurah dalam melakukan amalan kebaikan melebihi tiupan angin" (Riwayat Al-Bukhari)
-
3.0 Banyakkan berdoa:
-
Nabi SAW bersabda, "Tiga yang menjadi hak Allah untuk tidak menolak doa mereka, orang berpuasa sehingga berbuka, orang yang dizalimi sehingga dibantu, dan orang bermusafir sehinggalah ia pulang" (Riwayat al-Bazzar)
-
Nabi SAW bersabda, "Tiga yang tidak ditolak doa mereka, orang berpuasa sehingga berbuka, pemerintah yang adil dan doa orang yang dizalimi" (Riwayat at-Tirmidzi, Ibn Majah, Ibn Hibban dan Ibn Khuzaimah)
-
4.0 Banyakkan berdoa ketika hampir berbuka:
-
Dari Abdullah bin Amru al-As r.a., Nabi SAW bersabda, "Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu tatkala waktu berbukanya adalah waktu doa yang tidak ditolak" (Riwayat Ibn Majah)
-
5.0 Menyegerakan berbuka puasa ketika waktu maghrib:
-
Dari Sahli bin Saad r.a., Nabi SAW bersabda, "Sentiasalah umatku berada dalam kebaikan sepanjang kamu menyegerakan berbuka" (Bukhari, 4/1957)
-
6.0 Berbuka dengan kurma dan jika tiada maka memadai minum air.
-
Dari Anas bin Malik r.a., "Rasulullah SAW biasa berbuka dengan beberapa biji kurma basah sebelum mengerjakan solat. Jika tidak ada, baginda berbuka dengan kurma kering. Jika tidak ada juga, maka baginda berbuka dengan beberapa teguk air (Riwayat Abu Dawud dan at-Tirmidzi)
-
Nabi SAW mengajar doa yang sahih ketika berbuka, "Telah hilang dahaga, telah basah urat leher dan telah tetap mendapat pahala Insyaa Allah" (Riwayat Abu Dawud, 2/2357)

7.0 Sunat memberi juadah kepada orang berpuasa:
-
Dari Zaid bin Khalid al-Juhani, Nabi SAW bersabda, "Barangsiapa yang memberi juadah berbuka puasa maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa itu tanpa kurang sedikit pun" (At-Tirmidzi, 3/807)
-

No comments:

Post a Comment