Pageshttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214808197358211&id=1824180469

WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

25 February 2011

MANAGEMENT - SIRI 1

-
Seringkali kita mendengar terdapat pengurus yang tidak tahu mana satu kerja yang harus dilaksanakan mengikut prioritinya. Ringkasnya, mereka tidak peka dengan cara pengurusan yang betul. Malah, mungkin dalam aspek pengurusan mereka tidak mendalami. Bila ditanya apa itu 'pengurusan' mereka terpinga-pinga mendengar soalan 'basic' ini.
-
Lantas mulalah mereka melihat buku rujukan untuk merujuk perkataan 'pengurusan'. Lalu mereka pun mencatit bahawa pengurusan ini melibatkan 'planning', 'organising', 'delegating' dan 'control'. Apa pula erti keempat-empat perkara di atas? Bingung lagi. Ingin bermula dengan 'merancang' tetapi keliru apa yang mahu dirancang, bagaimana merancang. Baru 'planning' sudah bingung kerana tidak tahu apa yang dirancang.
-
Bagaimana mahu 'organise', 'delegate' dan 'control' kalau tiada perancangan strategik terlebih dahulu? Akhirnya, ada pengurus yang memulakan pengurusan 'songsang' dengan mendahulukan 'control'!. Lebih memburukkan lagi keadaan bila mana pengurus itu melangkau tugas orang lain. Perbuatannya melangkau tugas orang lain salah satu punca keruntuhan keberkesanan organisasi. Ini disebut sebagai 'overlapping'. Kerja utamanya tidak dilaksanakan tetapi kerja orang lain dia buat. Bila ini berlaku, subordinate (kakitangan dibawahnya) akan menjadi bingung dan akhirnya akan melepaskan tanggung-jawabnya.
-
-

4 comments:

  1. slm ust yg mulia,
    alhamdulillah, syukran atas info yg amat bermanfaat ini. moga mampu diaplikasikan dlm kehidupan, tidak semestinya di dlm organisasi shj, utk diri sndri jg boleh dipraktikkan,Insya Allah. bukankah pengurusan yg terbaik itu adalah bila mana kita mampu & cekap menguruskan diri sendiri terlebih dahulu? wallahu a'lam :)
    -Ain Lam Mim-
    nimila@ums.edu.my

    ReplyDelete
  2. It depends on what is your priority. If you are an appointed manager for the task, your employer expact more from your work performance rather than your self-interest. This article, focus on management of an organisation and not otherwise.

    ReplyDelete
  3. Agreed, artikel ini fokuskan mengenai pengurusan organisasi bukan pengurusan diri. Kedua-dua topik ini mempunyai pendekatan yang berbeza. Kalau dicampur-aduk dengan pengurusan diri sendiri maka bahasa dan termanya juga berlainan. Untuk pengurusan diri sendiri istilah seperti 'Planning, Organising, Staffing, Directing (leading) and Control tidak semuanya releven.

    ReplyDelete
  4. Pernah saya dengar ada orang yang tiada background mengenai pengurusan tetapi berlagak pandai dalam pengurusan. Akhirnya bila di berikan post sebagai pengurus maka organisasi tersebut lingkup. Wang tinggal 13K dan berhutang pula puluhan ribu. Agaknya kalau anda jadi boss, apakah anda mahu teruskan employ pengurus ini?

    ReplyDelete