Pageshttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214808197358211&id=1824180469

WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

22 November 2009

SEORANG LAGI HAMBA ALLAH MEMELUK ISLAM

-
Kota Kinabalu:-
-
Seorang lagi anak dusun memeluk agama Islam. Beliau bernama Ignattius John dari Kg Patau Tambunan. Beliau memilih nama Islamnya Yusrizal. Nama ini sinonim dengan nama timangannya di kampung iaitu 'Yiyus'. Beliau telah memeluk Islam di Masjid Negeri Sabah dibawah bimbingan Janis Abdullah pada 01.11.2009.
-
Seperti juga saudara baru yang lain, sebelum memeluk Islam, beliau ditanya dengan soalan sebagai pengakuan ikhlas beliau iaitu samada terdapat unsur-unsur paksaan maka beliau memeluk Islam dan beliau menjawab dengan yakin bahawa tiada sesiapa yang memaksa beliau masuk Islam.
-
Seterusnya tazkirah 20 minit diberikan sebagai peringatan beliau sebelum memeluk Islam. Beliau diperkenalkan dengan 'basic' Islam seperti Fardu Ain dan Fardu Kifayah serta keindahan Islam. Beliau juga diperkenalkan dengan sedikit perbandingan agama agar beliau tidak keliru dengan pegangan agama Islam.
-

-
Atas: Saudara Ignattius John (berbaju hitam) mendengar sedikit tazkirah mengenai keindahan Islam sebelum mengucap dua kalimah syahadat sebagai ikatan beliau kepada Islam.

Atas: Kelihatan Janis Abdullah memberi tazkirah kepada saudara baru bernama Ignattius John disaksikan oleh beberapa pelajar Muqaddam dan Al-Quran di Masjid Negeri Sabah
-
Atas: Para hadirin yang turut menghadiri majlis pengislaman itu sedang mendengar tazkirah sebelum pengislaman dibuat.
-
Atas: "Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang sebenarnya disembah melainkan Allah dan Aku naik saksi bahawa Muhammad adalah pesuruh Allah". Saudara baru, Ignattius John @ Yusrizal sedang mengucap kalimah syahadat di hadapan puluhan saksi.
-
Atas: Masuk Islam sebenarnya bukan mudah kerana sebelum memeluk Islam, perlu ditanya samada seseorang yang memeluk Islam itu dipaksa atau pun tidak. Dalam Islam...tiada paksaan memeluk Islam. Tetapi apabila seseorang masuk Islam, beliau terikat dengan Islam dan pegangan Islam sehingga akhir hayat.
-
Atas: Kenapa perlu saya masuk Islam? Jawapan: Islam mengajar umatnya mengesakan Allah, mengajar umat supaya menjadi manusia yang baik samada di dunia dan di akhirat.
-
Atas: Ignattius asyik mendengar mengenai Islam sebelum memeluk agama Islam.
-
Allah SWT telah memilih Ignattius @Yusrizal untuk memeluk agama Islam. Ramai lagi yang berada di luar sana yang belum dipilih oleh Allah untuk memeluk Islam walaupun penerangan demi penerangan mengenai keindahan Islam bertubi-tubi disampaikan kepada mereka. Sebab utama mereka belum terbuka hati memeluk Islam kerana Allah belum izinkan mereka masuk Islam.
-

1 comment:

  1. alhamdulillah. Tanda-tanda bahawa ramai yang sedar. Moga2 dakwah terus diperhebatkan. Tapi mesti ada follow through supaya tak jahil macam dulu2.

    ReplyDelete