Pageshttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214808197358211&id=1824180469

WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

25 January 2012

Kristianisasi Menular Di Iraq

Kristianisasi Menular Di Iraq? Demikian catatan salah satu blog yg saya baca baru2 ini. Saya masuk blog itu lalu membuat komen spontan ini. Nota: komen ini tidak diedit kerana ia adalah komen spontan berdasarkan idea spontan beberapa minit.


"Apa kurangnya di Malaysia? Ulama kita sekarang sebuk berpolitik, ceramah sana-sini, kutuk sana-sini, tuduh rasuah sana-sini sehinggakan mengkafirkan orang lain. Dakwah kepada non-muslims terus dilupakan. Sesama islam pun tak bersatu walhal ILMU agama 'at fingertips'. Ustaz2 kita di sekolah dan universiti bukan ajar agama dengan betul kerana setiap kuliahnya mesti 'cornering' pi hudud untuk dipolitikkan dan akhirnya menghasut pelajarnya membenci kumpulan 'umarak' dan kerajaan. Berapa ramai ulama kita tak pernah berdiskusi dengan org kristian? Asyik2 kutip dana untuk mahad tahfiz dan sekolah pondok tapi dakwah kepada 'non-muslims' diketepikan. Ulama kita membiarkan dakwah kpd non muslims dikendalikan oleh org yg tak berapa mahir dalam ilmu agama. Bila si Jahil ini menyampaikan dakwah, kumpulan ulama ini juga yg memperlekehkan tapi ulama tak buat apa pun.

Satu lagi, walau pun ada ulama yg cuba2 berdakwah dengan non-muslims, cara mereka tak betul kerana ulama ini juga jahil dalam ilmu 'perbandingan agama' dan yg lebih teruk lagi 'jahil' dalam teknik dan strategi menyampaikan dakwah. Yang dia tahu sangat ialah dakwah bil lisan atau dakwah melalui pidato tetapi SANGAT lemah dalam dakwah 'bil hal' !!. Bercakap fasih dalam bahasa arab tetapi sebijik perkataan bahasa inggeris pun tak tahu. Kalau tahu pun slang englishnya macam filipina atau spanyol. Macammana nak berdakwah dan 'gain respact' dari non-muslims?

Sekarang ini kristianisasi menular di Iraq. Salah siapa sehingga US boleh masuk menawan Iraq? Semuanya kerana rakyat Iraq TAK bersatu.... macam di Malaysia ni dah lama berpecah-belah tapi ulama masih sibuk berpolitik untuk menumbangkan umarak dan 'less focus' kepada dakwah sebenar.

Ingatlah bahawa songkok setinggi mana pun, kopiah seputih mana pun, janggut sepanjang mana pun, buku2 agama di rumah sederet mana pun, ilmu menjulang setinggimana pun, dan serban setebal mana pun, tidak akan menjaminkan seseorang itu menjadi ahli syurga kalau tanggung-jawab dakwah diketepikan serta penyatuan ummah di abaikan".


Komen di atas adalah sekadar lontaran idea bertujuan untuk mengajak rakyat Malaysia dan ummah kembali 'bersatu'.


No comments:

Post a Comment