WHATS ON

2017 - VISIT TAMBUNAN YEAR
KEPADA PELAJAR YANG MENDUDUKI PEPERIKSAAN SPM & STPM 2016, SELAMAT BERJUANG MOGA-MOGA MEMPEROLEHI KEJAYAAN YANG CEMERLANG.

01 November 2010

WANITA USIA TAMBUNAN BANYAK MENCIPTA KEJAYAAN?

-
Tajuk ini sangat menarik kerana suatu ketika dulu wanita USIA Tambunan pernah bergolak kerana pada ketika itu ada ahli wanita yang telah mencipta sejarah menjatuhkan mantan ketua wanita secara tidak islamik.
-
Siapakah dalangnya dan apakah yang terjadi seterusnya.....? Nantikan episod akan datang.
-

19 comments:

  1. Salam ukhuwah saudara penulis..

    Pertamanya saya ingin mengucapkan syabas atas usaha saudara dalam gerakan dakwah dan tarbiah menerusi laman blog yang senantiasa 'update'. Insya'Allah baik untuk jadi renungan dan iktibar serta rujukan berguna untk umat Islam.

    Cumanya saya ingin mengambil kesempatan untuk sedkit teguran mmbina kerana inilh sebenarnya senjta mukmin iaitu berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran sesuai dengan firman Allah SWT dlm surah Al-Asri.

    Rasanya EPISOD berkenaan Isu Wanita USIA Tambunan tidak perlu lah di sambung cerita.Pada pendapat saya yg kurang arif ini, isu ini bkanlah suatu kebanggaan untuk diketengahkan dan dibawa kepengetahuan umum sebagai satu iktibar positif yang boleh membawa manafaat kepada sesiapa pun. Sebaliknya isu ini mungkin menjadi fitnah yang boleh menjejaskan hubungan silaturrahim antara Wanita USIA khususnya dan amnya masyarakt Islam di daerah Tambunan. Nauzubillah...

    Saudara..sebenarnya karektor tuan adalah seorang pemimpin dan pemikir. Cuma kadang-kala pengolahan buah fikiran dan idea saudara lebih dipengaruhi oleh sikap negatif saudara yang jelas sukar dibendung. Kita kadang sukar mempercayai pandangan orang lain tentang kita apath lgi jika pandangan itu sesuatu yang negatif tentang kita. sedngkan pandangan orang lain itu adalah cerminan diri kita sendiri. Setidak-tidaknya, tidaklh kita digelar 'syok sendiri'.

    Mohon maaf saudara..saya cadangkan saudra lebih menghayati prinsip dakwah rasulullah yang penuh dengan hikmah & kebijaksanaan. Meskipun kita tidak mampu mengambil sepenuhnya, sekurang-kurangnya kita tahu dimana silapnya kita.

    BERHIKMAH & BIJAKSANA - Tindakan kita lebih indah, teratur dan lebih diterima. Hasil atau kesannya juga Insya'Allah lebih manis.

    BLOG adlah laman diskusi yang buka sahaja tempat kita menggatal tangan untuk memperkatakan sesuatu idea ataupun isu.. Lebih dari itu, laman ini sebenarnya memaparkan peribadi kita dengan lebih jelas kerana apa yag tercatat adalah dari hati kita. Selalu kita dengar ungkapan berikut, "Jangan pandang seseorang dari zahirnya, tapi padanglah pada budi pekertinya (hatinya)".Justeru, hati-hati bila kita ingin membuat penulisan.

    Saudara..Saudara pemikir yang boleh diharapkan untuk memacu pemikiran umat Islam agar lbh mantap dalam segenap aspek.Namun..pandangan ikhlas saya.. gilapkan lagi methodologi saudara dengan lebih banyak memikirkan suatu pendapat dari sudut pandangan orang lain.

    Sekiranya saudara masih ingin meneruskn episod isu wanita USIA Tambunan, terpulng pada saudara. Saudara lebih berilmu, bijaksana dan berprinsip? Mungkin ada kebaikannya pada sudut pndang saudara tapi tidak pada pandangan ramai orang. Isu pembuangan bayi, pembunuhan jutawan, kemenangan BN di parlimen Batu sapi....mungkin isu ini lebih menarik?

    Sekian wassalam..

    ReplyDelete
  2. aik... belum ada tulisan sudah ada komen. Isu apa juga ini? Mau juga saya baca dulu baru boleh masuk cerita.

    ReplyDelete
  3. adam,

    Isunya taklah panas sangat...tapi menarik untuk iktibar. Ada ahli wanita USIA Tambunan yang mau cipta sejarah menjatuhkan mantan ketuanya dgn cara menulis 'petition' dan ditandatangani oleh beberapa ahli wanita lain tanpa memikirkan kesan bahawa tindakan mereka telah terlebih dahulu menjejaskan hubungan silratul-rahim umat Islam Tambunan. Inilah cerita yang saya mau tulis utk iktibar tapi komen sdra kita di atas mengatakan takut jadi 'fitnah' yang menjejas silratul-rahim sedangkan silratul-rahim sudah pun terjejas terlebih dahulu oleh kumpulan yg memulakannya.

    Moga-moga tidak ada dalang dlm AJK USIA Bahagian Tambunan yg terlibat.

    ReplyDelete
  4. ooo gitu. Jadi... mantan ketua wanita jatuhlah dgn petition tu?

    ReplyDelete
  5. Sdr Adam

    Mantan Ketua Wanita mengalah...

    ReplyDelete
  6. Salaam.

    Sebagai ahli wanita, saya pun tahu isu ini tetapi tidak berani berpihak dgn sesiapa. Macam mana pun saya juga kesian dgn mantan Ketua wanita yg tidak pernah pun minta jadi Ketua Wanita, akhirnya dijatuhkan dgn cara tidak islamik.

    Cuma, bila wanita USIA ada duit sikit, mulalah ahlinya mengambil kesempatan. Saya fikir bukan wanita sahaja tetapi bahagian pun sama. Dimana ada peluang dan kesempatan disitulah mereka berpusu-pusu nak rebut jawatan dan sanggup menjatuhkan orang lain dgn cara merosakkan hubungan.

    ReplyDelete
  7. Cik Nurain

    Saya yakin ada improvement kerana ahli USIA Tambunan semakin faham dgn gelagat ahli masing-masing. Komen dari Anonymous pun cukup panjang lebar sedangkan artikel belum pun saya tulis. Mungkin beliau sudah tahu mengenai isu ini sebab itu terdapat komen yang berupa 'pre-conceive ideas'.

    ReplyDelete
  8. Mo tanya lagi.. kalau kita tulis komentar, apakah perlu methodologi yg standard yg perlu diikuti?

    ReplyDelete
  9. sdr Adam,
    Komentar adalah komunikasi biasa dan tak perlu methodologi. Berbeza dgn thesis atau desertation yg dinilai dgn markah untuk mendapatkan segulung ijazah sarjana atau PhD.

    ReplyDelete
  10. malik of K.Pilah15 November, 2010 15:31

    salaam. apakah saudara ada background dalam penulisan?

    ReplyDelete
  11. malik.. bertanya kpd sayakah atau kpd orang lain?

    ReplyDelete
  12. malik of K.Pilah15 November, 2010 15:50

    sori.. mau tanya Anonymous dan Adam?

    ReplyDelete
  13. Saya ada juga pernah ikut kursus penulisan sikit dan tahu juga perbezaan diantara 'penulisan kreatif', komentar, berita dan rencana'.

    ReplyDelete
  14. What are all these? I have not even read or see the articles yet. Could you enlightened me on this fuss? Why the hell people putting up comments for articles that are not written yet?

    ReplyDelete
  15. Hi Sally... welcome to my blog. Thank you for Ur comments. How are you? If I am not mistaken, you are a lawyer practising at UK specializing on inheritence. Am I right?

    ReplyDelete
  16. Yes..I am still in UK doing some business here. Be back to Petaling Jaya in April 2011. See you in malaysia.

    ReplyDelete
  17. Well, it is the Malaysians behaviour to put up comments before reading the real comments. Some Malaysians are very fond of making comments based on 'pre-conceive ideas'. Personally, this attitude is wrong in a modern world.

    ReplyDelete
  18. Mana article yang mau disiarkan ni? Tak ada pun!. Dah hampir dua bulan saya menunggu tapi habuk pun tarak?

    ReplyDelete
  19. adam...artikel itu tak penting sangat.. sebab itu sengaja dilambat-lambatkan. Kalau penting saya tak siar di blog ini...saya akan siarkan di Malaysia Kini atau Tranungkite atau Sabah Times dan banyak lagi media prima.

    ReplyDelete